Klimatyzator nie jest urządzeniem tanim. Warto więc zadbać o zachowanie pełnego okresu gwarancyjnego, gdyż wiele usterek czy napraw może być wykonanych w ramach gwarancji.
Serwis klimatyzacja a gwarancja – zakup urządzenia od autoryzowanego dystrybutora
Wielu producentów klimatyzacji posiada swojego autoryzowanego dystrybutora w Polsce. W takiej sytuacji wybór sprzętu w takiej firmie wiąże się z możliwością zachowania pełnego okresu gwarancyjnego. Należy przy zakupie sprzętu zwracać uwagę na obecność karty gwarancyjnej i się z nią zapoznać. Należy sprawdzić, czy nie ma w niej zapisów niekorzystnych z punktu widzenia użytkownika, a jednocześnie należy wiedzieć, w jakich sytuacjach można utracić gwarancję.
Montaż klimatyzacji tylko z autoryzowanym instalatorem danej marki
Jeżeli firma zajmująca się montażem klimatyzacji nie jest autoryzowanym instalatorem danej marki, to niestety gwarancja nie będzie obowiązywać i koszty ewentualnej naprawy mimo tego, że teoretycznie okres gwarancyjny trwa, trzeba będzie pokryć z własnej kieszeni. Nie należy zatem korzystać z usług tzw. złotych rączek. Klimatyzację musi zamontować autoryzowana firma, której pracownicy posiadają uprawnienia f-gazowe.
Jeżeli chcesz skorzystać z darmowej naprawy, musisz dbać o regularne przeglądy
Nie tylko zakup klimatyzatora i jego montaż przez autoryzowanego dystrybutora i montera klimatyzacji danej marki ma znaczenie w kwestii zachowania gwarancji. Producent danego urządzenia wymaga też, by było ono poddawane rutynowej kontroli, czyli przeglądom i owe przeglądy były wpisywane do karty gwarancyjnej. Brak wpisów czy zaniedbanie kontroli klimatyzatora skutkuje tym, że gdy przydarzy się awaria, gwarancja nie będzie jej obejmować. Jeżeli producent rekomenduje dwa przeglądy w ciągu roku, to właśnie tyle musi być wykonane. Przy okazji przeglądu serwisant może znaleźć pewne usterki. Wtedy od razu je wyeliminuje. Dodatkowo korzystanie z regularnych przeglądów to większa gwarancja użytkowania klimatyzatora bezawaryjnie, bo dzięki nim jest odpowiednio często czyszczony czy odgrzybiany. To wpływa oczywiście również na zdrowie użytkowników danego urządzenia. Przeglądy dotyczą zarówno jednostki wewnętrznej klimatyzatora, jak i jednostki zewnętrznej dostarczającej powietrze z odpowiednią mocą.
Serwis klimatyzacji a gwarancja – co jeszcze warto wiedzieć?
Jeżeli postąpicie zgodnie z powyższymi wytycznymi, to możecie liczyć na ochronę gwarancyjną i darmowe naprawy, nawet w przypadku skomplikowanych awarii. Warunkiem możliwości skorzystania z naprawy w ramach gwarancji jest jednak prawidłowe użytkowanie urządzenia. Zatem jeśli klimatyzacja nie była regularnie czyszczona czy z winy użytkownika doszło do dużego ubytku czynnika chłodniczego, co nie zostało w porę zauważone, to koszty naprawy mogą być naprawdę duże. Jeśli jednak użytkujecie klimatyzator zgodnie z instrukcją i regularnie serwisujecie, to nie musicie się obawiać, bo możecie liczyć na pełną ochronę gwarancyjną. Może ona trwać 3 lata albo 5 lat, w zależności od producenta klimatyzatora.
Na koniec podsumowanie kluczowych punktów o które warto zadbać:
- Zgodność z Zaleceniami Producenta: Zgodnie z informacjami dostarczanymi przez większość producentów, regularne serwisowanie klimatyzacji zgodnie z ich zaleceniami jest warunkiem utrzymania gwarancji. Niedotrzymanie tych zaleceń może skutkować utratą gwarancji.
- Częstotliwość Serwisowania: Producent zazwyczaj określa w karcie gwarancyjnej, jak często należy przeprowadzać serwis. Zaniedbanie tych wytycznych może prowadzić do utraty gwarancji. Na przykład, jeśli producent zaleca serwisowanie dwa razy w roku, pominięcie jednego z tych serwisów może być uznane za naruszenie warunków gwarancji.
- Wykwalifikowany Serwis: Wiele firm wymaga, aby serwisowanie było przeprowadzane przez autoryzowane serwisy lub wykwalifikowanych techników. Korzystanie z nieautoryzowanych usług serwisowych może naruszać warunki gwarancji.
- Dokumentacja Serwisowa: Ważne jest, aby zachować wszelką dokumentację dotyczącą przeprowadzonych serwisów, w tym daty i rodzaje wykonanych prac. Ta dokumentacja może być wymagana do potwierdzenia, że serwisowanie było przeprowadzane zgodnie z zaleceniami producenta.
- Zakres Prac Serwisowych: Standardowe prace serwisowe zazwyczaj obejmują czyszczenie filtrów, sprawdzanie szczelności układu chłodniczego, kontrolę poziomu czynnika chłodzącego i ogólną kontrolę stanu technicznego urządzenia. Zaniedbanie tych czynności może wpłynąć na wydajność klimatyzacji i naruszyć warunki gwarancji.
- Wpływ na Żywotność Urządzenia: Regularne serwisowanie nie tylko pomaga utrzymać gwarancję, ale także przyczynia się do wydłużenia żywotności urządzenia. Zgodnie z raportem „Air Conditioning Market – Global Outlook and Forecast 2020-2025” opublikowanym przez Research and Markets, regularne serwisowanie może znacząco zwiększyć efektywność energetyczną i żywotność urządzeń klimatyzacyjnych
Research and Markets – Air Conditioning Market – Global Outlook and Forecast 2020-2025
Regularne serwisowanie klimatyzacji zgodnie z zaleceniami producenta jest kluczowe dla utrzymania gwarancji oraz zapewnienia długotrwałej i efektywnej pracy urządzenia. Ważne jest korzystanie z usług wykwalifikowanych serwisantów i zachowanie dokumentacji serwisowej.